söndag 19 oktober 2008

tjuvlyssnat.se del 2

På Konsum har man sedan en tid infört en "biståndsknapp" på pantburksautomaterna, så folk kan välja om de vill skänka panten till välgörenhet istället för att hämta ut den. En äldre man står i kassan och räcker över ett pantkvitto till kassörskan.
Kassörskan: Jaha. Men dom här pengarna är ju skänkta, dom kan du inte hämta ut!
Gubben: Va?
Kassörskan: Ja, du har skänkt pengarna till välgörenhet. Nu går dom till behövande istället, till fattiga svältande barn!
Gubben: FAAN!
Kassörskan: Men det är väl ingen fara, det var ju bara 50 öre.
Gubben (mycket argt): Nej det var mycket mer! Det var faktiskt 6:50!
Kassörskan: Jaha, men det var väl bra att dom gick till välgörenhet ändå? Nu får ju dom svältande barnen pengarna?
Gubben blänger surt till svar.

På tåget Stockholm - Karlskrona
Ett kvinnligt biträde ~45 kommer gående med en matvagn. Hon kommer fram till en ensamresande kille ~30.
Biträdet: Kaffe?
Killen: Ja, tack.Biträdet: Hur vill du ha det?
Killen (helt kallt): Svart, som min själ.
Biträdet (nervöst): Ehe, det får vi inte hoppas…
Hon skyndar snabbt vidare till nästa person.

Utanför nattklubben Ice, Stockholm
En kille lämnar fram sitt leg till dörrvakten.
Dörrvakten: Nej, det här går inte du är ju bara 17.
Killen: Va? Få se! Men åh, jag har visst tagit min tvillings leg. Han är tre år yngre än mig men vi ser likadana ut. Kan det inte gå ändå?

En dam ~70 väntar medan kassörskan, en kvinna ~25, scannar in hennes varor. Plötsligt pekar damen på displayen där priset nu är över 5000 kronor.
Damen (upprört): Men kära vän, så där mycket får det inte kosta.
Kassörskan (tittar upp på displayen): Va? Oj, ja… Det måste vara något fel.
Damen: Så mycket har jag faktiskt inte köpt! Jag tänker inte betala så mycket.
Kassörskan nickar nervöst, medan hon går igenom vad hon har scannat in.
Kassörskan: Nej, det är något som inte stämmer. Här är felet… Jag råkade trycka in att du har köpt ett halvt ton potatis.
Damen (barskt): Jaha.
Kassörskan (hämtar snabbt potatispåsen och väger den igen): Två kilo var det bara.
Damen (vänligare): Två kilo, ja. Jag tänkte väl att jag inte är så senil att jag köper ett halvt ton potatis.
Kassörskan (lugn igen): Nej, det var bara jag som tryckte fel.
Damen (funderar tyst medan kassörskan korrigerar priset och utbrister sen): Ska jag köpa så mycket potatis måste jag ju faktiskt ta gubben med mig!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha! Killen med leg var fan dagens roligaste!
Är du hemma i stockholm nu?

Anonym sa...

ja alternativt pappan med bajset haha. nej jag är inte i sthlm, men datoren jag skriver på är svensk!