onsdag 15 oktober 2008

onsdag den 15 oktober 2008

tidigt imorse (10.00) begav jag mig till skolan (min lediga dag) för att göra färdigt min kamera av trä. riktigt fin blir den. och jag köpte svart sprayfärg på Wilkinssons för 1.99 pund. så jag ska alltså spraya den svart.
fick ett samtal idag från min klasskompis som sa att han blivit borteskorterad av poliser från tågstationen när han fotograferade där inför en uppgift. det är strängt förbjudet att fotografera tågstationer efter 9/11 utan tillstånd. samma sak med människor och hus och sånnt, har man inte tillstånd så får man inte fotografera och kan lätt bli stämd. DET SUGER JU. alltså jävligt svårt att vara fotograf idag, men det gäller bara om man ska publicera bilderna. om man bara ska visa sin familj fotona så kan man ju skita i tillståndet. tänk de fotografer som fotar fotbollsarenor under matcher. fatta hur sjukt många intyg dom måste dela ut till alla på läktarna. och det finns faktiskt fotografer som går igenom denna process och får tillstånd av alla. det är ganska så beundransvärt tycker jag.

Jag har läst ungefär halva andra stieg larsson boken nu. svårt att slita sig måste jag säga. hade lisbeth salander varit mer än fiktion hade vi lätt varit kompisar.

Ikväll ska jag göra middag, lammkotletter i rödvinsås. jag vet jag vet, lite svår rätt att genomföra när det är första gången man överhuvudtaget lagar nånting annat än spagetti och köttbullar i sitt liv. men det var ganska lätt att skaffa varorna, var bara att baxa ett lamm på väg från skolan. och rödvin har vi gott om här i lägenheten. det ska nog gå bra. hoppas det blir gott. om det blir gott kommer jag skriva mycket om maten, blir det misslyckat kommer jag inte nämna mat så mycket mer i denna blogg.

nä, nu blire fan kaffe!

ps. nä jag skulle aldrig skada lammen vid skolan så jag köpte faktiskt i en matvarubutik som vanligt folk. ds

ps2.eller.........ds

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det är lite sjukt med alla tillstånden.
England är väldigt hårda på sånt. Fast vid evengemang brukar det "fuskas" lite. Det räcker med ett visst antal godkäna namnunderskrifter - så är det fritt fram å ta lite publikbilder.
Vore intressant å jämföra bildjournalistiken i Sverige kontra England, i tidningarna, för att se om det finns stora skillnader på vad som publiceras.
Sverige har ju en mycket slappare attityd och här kan en ackrediterad fotograf fota väldigt fritt.

Anonym sa...

det där är nog det mest seriösa joel har skrivit på 6 månader

Anonym sa...

Inte alls, Rosa. Min karriär gör att jag måste vara seriös många timmar varje dag.
Men jag lovar dig att visa mina seriösa sidor lite oftare.