söndag 19 oktober 2008

min guldkant i vardagen - tjuvlyssnat.se

Buss nr 20, på E4an mellan Kalix och Luleå
En pappa ~45 pratar med sin son ~7.

Pappan: Vet du vad den här lilla påsen som finns framför dig i stolsfickan är till för?
Pojken: Nä.
Pappan (högt): Bajs, det är en bajspåse. Den kan du ju behöva om du behöver bajsa. Behöver du bajsa? Vill ha ha bajspåsen.
Pojken: Meh, nä, inte är det väl en bajspåse?
Pappan: Jodå. Bajs, bajs, bajs.
Pappan upptäcker att kvinnan mitt emot lyssnar och byter till sin mest myndiga röst.
Pappan: Påsen är till för om man börjar må illa. Inget annat!


Ett gäng kompisar ~18 sitter och väntar på att filmen ska börja.
Kille: …och så kollade vi på Braveheart! Fett bra film, har ni sett?
Tjej 1: Nja… Vem är med i den?
Tjej 2: Det är den som Mel Gibson är med i!
Tjej 1: Va? Vem är det?
Killen: Du måste väl veta vem Mel Gibson är?
Tjej 1: Nej, har aldrig hört talas om det namnet innan…
Tjej 2: Du skojar nu va?
Tjej 1: Alltså, nej… men jag vet nog vem det är när jag ser henne.


Två killar ~13 sitter och väntar på buss 520 mot Gråbo.
Kille 1: …och jag ba, vadå har du PMS eller?
Kille 2: Vad är PMS för nåt?
Kille 1: Jag kan inte säga det här, säger sen…
Kille 2: Det är en sjukdom eller hur?
Kille 1: Jag säger sen!
Kille 2: Visst är det sånt som jag fick typ i sexan?
Kille 1: Vad var det då?
Kille 2: Vet inte vad det kallas, jag kallar det typ rått utbrott…
Kille 1: Nä det är inte det… Jag kan skriva det här.
Killen tar upp mobilen och börjar skriva.


En tjej och en kille, båda ~16 år, sitter på bussterminalen. Tjejen tittar i killens mobil och skrattar till.
Tjej: Jävlar vilken ful kille, vem är det?
Kille: Det är min syster.

Stortorget, Karlskrona
Två tjejer ~16 pratar om en storm i Sverige.
Tjej 1: Då får vi hålla oss inne i helgen.
Tjej 2: Men va? Stormen är ju i västra Sverige.
Tjej 1: Ja, men vi är ju i västra Sverige.
Tjej 2: Nej… Vi bor i östra Sverige.
Tjej 1: Fast inte på kartan.
Tjej 2: Va? Det är ju på kartan vi är i öster.
Tjej 1 (tänker efter och säger sen självsäkert): Ja, men jag menar i verkligheten.

Inga kommentarer: